Bevæpnet med en pc, et trådløst nettverk, en adresse i Reykjavik, et overfladisk kjennskap til det islandske språk og de fire siste månedene av et to-årig Islandsopphold, har jeg satt meg som mål å finne svaret på spørsmålet:

Hva er det som skjer på Island - EGENTLIG?

torsdag 1. april 2010

Nytt vulkanutbrudd

Ikke før har jeg booket meg tur inn til Thórsmörk og den best tenkelige vulkan-utsikten, så kommer det et nytt vulkanutbrudd, og veien dit blir stengt igjen.

Thórsmörk er i seg selv en islandsk naturperle, og dessuten et av de beste stedene for å se vulkanutbruddet som startet for halvannen uke siden. Problemet er bare at veien inn dit har vært stengt av hensyn til flomfaren som følger med vulkanutbruddet. For et par dager siden ble imidlertid flomfaren avblåst og veien åpnet igjen. Men selv om veien ikke er stengt av politiet, krysser den elver som er for tøffe for min Subaru Forester. I likhet med tusener av islendinger hadde jeg derfor sikret meg plass på en av de mange mer eller mindre organiserte turene som turoperatører tilbyr i påsken. Utstyr til å tåle drøyt 20 effektive kuldegrader var kjøpt inn, matpakke smurt, sentrale gps-koordinater programmert inn på mobiltelefonen og kart anskaffet. Alt var klart for en nær-vulkanen-opplevelse i morgen.

Så kom tilbakeslaget. Klokka sju i kveld åpnet en ny revne seg ved Fimmvürðuháls, rett nordvest for den eksisterende. I løpet av et par timer ble området evakuert, til dels med helikoptre, og alle veier inn stengt. Det er bare å glemme vulkanturen i denne omgangen. I beste fall får jeg igjen billettpengene.

Mer på RÚVs og Morgunblaðiðs temasider om vulkanen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar