Bevæpnet med en pc, et trådløst nettverk, en adresse i Reykjavik, et overfladisk kjennskap til det islandske språk og de fire siste månedene av et to-årig Islandsopphold, har jeg satt meg som mål å finne svaret på spørsmålet:

Hva er det som skjer på Island - EGENTLIG?

tirsdag 20. april 2010

Rykter som flommer som varm lava

I et lite land og grisgrendt land som Island, er det litt begrenset hvor mange vinkler man kan betrakte for eksempel et vulkanutbrudd fra. Derfor kan det gå en kule hett når en nyhetssulten verdenspresse er samlet her. Her er noen eksempler:

Jeg holdt selv på å forårsake et falskt presserykte om vulkanen på søndag. Jeg hadde nemlig lest på RÚV at islandske vulkaneksperter snakket om endringer i vulkanen. Dette utla jeg for min bror, VG-journalisten, i retning av at det nå kanskje var slutt på asken, og at lava ville komme i stedet. Strengt tatt stod det ingenting om dette i islandske medier, bare at det var "endringer". Nede på pressesenteret i Hvolsvöllur, der min bror befant seg, spredte imidlertid "nyheten" seg raskt, inntil en tilstedeværende geolog avkreftet det - heldigvis før det avstedkom noen oppslag.

Men hva skjedde i går, bare noen timer senere? Jo, vulkanen sluttet (iallfall nesten) å sprute aske og begynte å sprute lava i stedet! Så enten må jeg være clairvoyant, eller så har jeg også et hittil ukjent vulkanologisk talent.

Jeg hadde derimot ingenting å gjøre med den falske nyheten i går, som blant andre Aftenposten publiserte på nett, om at det nå også var utbrudd i Hekla. Aftenposten mener kilden for dette ryktet var den islandske statskanalen RÚV, mens Dagbladet og TV2 begge tilskriver feilen den internasjonale nyhetstjenesten BGO. Jeg heller mest til sistnevnte forklaring. Ingen islending ville blandet sammen Hekla og Eyjafjallajökull. Saken er nemlig at noen har feiltolket bilder fra RÚVs Hekla-webkamera. Som jeg skrev her på Island for viderekomne allerede natten for det første utbruddet på Fimmvörðuháls, kan Eyjafjallajökull skimtes bak Hekla på dette webkameraet. Røyk fra Eyjafjallajökull kan dermed se ut som den kommer fra Hekla.

En annen ting er at særlig Dagbladet overdriver dramatikken knyttet til et eventuelt Hekla-utbrudd betydelig, blant annet ved å kalle den "monstervulkanen". Sannheten er at de fleste (dog ikke alle) Hekla-utbrudd har vært relativt udramatiske, og ikke skapt noe i nærheten av den krisa som Eyjafjallajökull-utbruddet har stått for den siste uka.

Og mens jeg er inne på overdrivelser: Det sirkulerer også mange myter omkring et eventuelt Katla-utbrudd, som det jo faktisk finnes en viss (men nokså tynt belagt) statistisk sannsynlighet for. Katla er en kjempevulkan som kan forårsake store ødeleggelser, særlig for de nærliggende områdene, og da særlig som en følge av såkalte jökulhlaup (flommer). Men det er liten grunn til å tro at et Katla-utbrudd vil forårsake for eksempel klimaforverring. Den som tror det, har kanskje blandet Katla sammen med det vulkanske Lakagigar-systemet, som forårsaket flere uår på 1780-tallet og muligens således ble en medvirkende årsak til den franske revolusjon. Mer om dette her.

(Apropos: President Ólafur Ragnars uttalelser på BBC Newsnight i går bidro ikke akkurat til å dempe Katla-frykten - til sterk irritasjon for en islandsk reiselivsbransje.)

I dag skriver de fleste islandske nettmedier at vulkanvirksomheten under Eyjafjallajökull er i ferd med å avta. Men i Reykjavik kjenner vi i dag for første gang en eim av brent svovel i lufta. Kommunen varslet i går en forsiktig beredskap på grunn av mulig østavind mot slutten av uka.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar